Maistuva ja ravitseva kouluruoka on avainasemassa oppilaan kasvun, kehityksen, jaksamisen ja ennen kaikkea oppimisen kannalta.
Julkaistu 10.3.2025 20:30
Suomalaisten maatalousvaikuttajien kampanja on kerännyt yli miljoona katselukertaa muutamassa päivässä. Videot näyttävät, mistä ruoka tulee, ja miten tärkeää elinvoimainen maaseutu Suomessa on.
Kouvolalainen maaseutuyrittäjä sekä somevaikuttaja Tuomo Turjansalo on seurannut läheltä, miten maatalouden kannattavuudesta sekä investointitarpeista puhutaan lähes päivittäin. Suomenkarjaa kasvattava Turjansalo sai tarpeekseen negatiivisesta ilmapiiristä ja päätti, että asialle pitää tehdä jotain.
”Vaikuttajana olen itse melko pieni toimija. Ajattelin, että yhdessä muiden maatalousvaikuttajien kanssa voisimme saada enemmän aikaa. Halusin koota porukan kasaan ja miettiä, miten saisimme äänemme paremmin kuuluviin”, Turjansalo kertoo.
Turjansalo päätti laittaa viestiä Amskina sosiaalisessa mediassa tunnetulle Anne-Mari Tarkkiolle, joka innostui heti ehdotuksesta koota vaikuttajat yhteen hyvän asian puolesta.
Turjansalo ja Tarkkio alkoivat ottaa yhteyttä muihin vaikuttajiin, ja pian kassassa olikin 17 maatalouden ja maaseudun vaikuttajaa. Näin sai alkunsa Parasta ruokaa Suomesta -kampanja, jonka tarkoituksena on kertoa, mistä maailman parhain ruoka tulee ja miten suomalainen maatalous ja maaseutu voi.
Parasta ruokaa Suomesta
Parasta ruokaa Suomesta on suomalaisten maaseutuvaikuttajien perustama kampanja ja Instagram-tili, jolla jaetaan tietoa kotimaisen ruoan tuotannosta sekä elämästä maaseudulla.
Mukana kampanjassa ovat Tuomo Turjansalo, Anne-Mari Tarkkio (Amski), Timo Juvonen (Metsäman), Aki Samuli, Miika Soini (Muwex), Arttu Kangasaho, Kaisa Honkaharju, Jarkko Hyttinen (Montelo), Anna Länsisalmi-Keisala (Maalaisjärki), Loviisa ja Elli Uusi-Rauva (Loviisa & Elli), Jenny Suomela, Hannu Keski-Heiska (Luttisaari), Hannu Parviainen (HP Pajamies), Jouni Toppi (Kiuruveden Metsola), Juho-Pekka Strang, Henri Kiviniemi (Pommihenkka) ja Jari Järvelä (Old Iron Fin).